tisdag 14 januari 2014

Glutenfritt

Mitten av januari och vi fick lite snö igår, den har dock i stort sett försvunnit. Jag hade lite otur när jag gick till bussen i går när jag slutat jobbet, jag halkade till och föll i backen. Jag hade lite ont i går kväll och det var svårt att veta hur jag skulle ligga i sängen för jag kände smärta nästan hur jag än låg, sov ändå hyfsat bra. 
Jag skulle stuckit in till Klitterbadet och simmat i dag det var så det var tänkt, men jag har pysslat här hemma eftersom jag fortfarande har ont i armbågen och utmed låret, en liten promenad blev det i alla fall.


 
Jag har även gjort knäckebröd, jag använde mitt vanliga recept, men la till lite kokosmjöl och bytte ut en dl majsmjöl mot mandelmjöl, jättegott tycker jag att det blev =)
 
 
2 dl majsmjöl (hälften mandelmjöl)
½ dl linfrö
½ dl sesamfrön
3/4 dl solrosfrön
1/4 dl pumpakärnor
½ dl rapsolja
2½ dl kokande vatten
Fänkålsfrö
Flingsalt
 
 
Rör ihop de torra ingredienserna, ta i olja och vatten. Platta till med hjälp av att lägga ett bakplåtspapper ovanpå och kavla till ett par mm, sporra ut bitar, strö på fänkålsfrö som du krossar i mortel och lite flingsalt. Ta eventuellt i någon matsked kokosmjöl. Ugnen ska vara på 150 grader och det tar ca en timma.
 
När ugnen ändå var på så gjorde jag knäckflarn =)
 
1dl skållad mandel
50 g smör
1 msk socker
1 msk honung
2 msk mandelmjöl
2 tsk mjölk
 
Jag hackade mandeln, smälte smöret och blandade ner hacket, socker, mjölk, honung och mandelmjöl, lät det koka 1-2 min sedan bredde jag ut det på ett bakplåtspapper och satte in i ugnen 7 min i 175 grader. Bryt bitar när de kallnat, ringla eventuellt över lite mörk choklad. Smaskigt till glassen eller bara som de är till kaffet =)
 
Det blev en riktig mysdag ;-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar